Druk z nakładaniem folii mat lub błysk

Zapewne zastanawiacie się Państwo co to jest uszlachetnienie druków poprzez foliowanie?

Tak więc jest to nic innego jak doskonały sposób na podniesienie trwałości i atrakcyjności wizualnej materiałów poprzez nałożenie przeźroczystej folii na całym arkuszu. Folię nakłada się na materiały reklamowe, a w szczególności na okładkę katalogów reklamowych, broszur, wizytówek, opakowań itp. ]Ma to za zadanie zwiększenie efektywności druków offsetowych oraz zabezpieczenie materiałów drukowych przed szybkim zniszczeniem. Foliowanie druków korzystnie wpływa na wizerunek firmy i wzbudza zainteresowanie klientów.

Technika foliowania polega dokładnie na pokryciu papierowej powierzchni specjalną warstwą tworzywa zwaną termofolią polipropylenową i za pomocą urządzenia, które nazywa się potocznie foliarką. W naszej drukarni Empir w Poznaniu do laminowania używamy foliarek marki Foliant i laminujemy na gorąco papier jednostronnie lub dwustronnie.

Jeśli chodzi o podłoże, to najodpowiedniejszy jest papier kredowy i karton. Jego gramatura powinna wynosić od 100gsm do 350gsm. Laminowania nie zaleca się stosować dla papierów niepowlekanych (offsety) oraz papierów o niskich gramaturach.

Foliowanie papieru stosuje się także jako element przed zastosowaniem kolejnych uszlachetnień takich jak tłoczenie, hot stamping, lakierowanie wybiórcze UV i inne.

Do najczęściej stosowanych rodzajów foliowania należą:

  • foliowanie błysk – nadaje okładkom katalogów wyraźnego połysku, ożywia kolory - co daje bardzo fajny efekt przy zdjęciach na okładce broszur czy też katalogów. Oczywiście doskonale je także zabezpiecza.
  • foliowanie matt – folia matowa to odpowiednik folii błyszczącej, ale tym razem folia matowa ma na celu nadanie bardziej ekskluzywnego wyglądu i nadaniu satynowości produktów takich jak teczki ofertowe, menu do restauracji, wizytówki. Folia matowa na okładkach „przytłumia” kolory na zdjęciach przez co są mniej jaskrawe. Foliowanie matowe ma także za zadanie zabezpieczyć druk przez uszkodzeniem. Wadą tego zabezpieczenia jest jednak to, że na ciemnych powierzchniach widać zarysowania.
  • foliowanie soft touch – jest bardzo podobne do folii matowej, ale za to w dotyku jest bardziej aksamitna i przypomina skórę. Oprócz funkcji ochronnej ma za zadanie nadać katalogom, broszurom i wizytówkom bardzo ekskluzywnego charakteru. Folia ta także powoduje, że kolory są wyciszone, ale za to nie widać tak bardzo zarysowań.

Podsumowując w skrócie foliowanie materiałów drukowanych w drukarni ma liczne zalety i ma za zadanie nadać im bardziej wyrazistego charakteru, co daje nam przewagę na tle konkurencji, ale także pomaga maksymalnie ochronić materiały reklamowe przed czynnikami zewnętrznymi typu, ścieranie, wilgoć, brudzenie. Dlatego też zawsze rekomendujemy tę technikę uszlachetniania naszym klientom do produktów, w których jest to niezbędne.