FAQ – czyli najczęstsze pytania zadawane przez klientów drukarni

1. W jaki sposób mogę otrzymać wycenę na dany produkt?

Wszelkie zapytania dotyczące wyceny materiałów drukowych prosimy wysyłać mailowo na adres e-mail: empir@empir.poznan.pl lub bezpośrednio do swojego opiekuna. Zapytanie zawierać powinno specyfikację: format, nakład, ilość kolorów, ilość stron, zakres uszlachetniania. Najlepiej do e-maila załączyć plik poglądowy drukowanego materiału. Oferty na większość zapytań przygotowujemy w ciągu kilku godzin od ich przesłania. Może się zdarzyć, że przygotowanie bardziej złożonej wyceny zajmie nam nieco więcej czasu.

2. Jaka technologia druku wykorzystywana jest w drukarni?

Do produkcji stosujemy druk offsetowy i bazujemy na najnowocześniejszych maszynach drukujących marki Heidelberg. Park maszynowy drukarni offsetowej w Poznaniu, uzupełnia bogato wyposażona introligatornia, umożliwiająca profesjonalne wykończenie wydruków. Nie tylko drukujemy, ale także oferujemy pełen zakres prac introligatorskich takich jak: szycie zeszytowe, klejenie, spiralowanie, sztancowanie, kaszerowanie, falcowanie, bigowanie, listwowanie, wiercenie otworów, numerowanie, bindowanie, nakładanie folii, wykrawanie, tłoczenie, złocenie, wycinanie registrów....Druk offsetowy w porównaniu z innymi technikami drukarskimi zapewnia znacznie wyższą jakość wydruku i najczęściej stosuje się go do druków reklamowych w firmach i przedsiębiorstwach.

3. W czym specjalizuje się drukarnia?

Typ produkcji, który w głównej mierze oferuje drukarnia Empir to specjalizacja w małych, średnich i wysokich nakładach druku offsetowego. Jako lider w swoim segmencie oferujemy produkty, które odpowiadają wymogom klienta, a naszą specjalnością jest druk katalogów, druk broszur, folderów, plakatów, ulotek składanych, teczek ofertowych, biuletynów, czasopism, kalendarzy, notesów i wielu innych druków reklamowych. Oprócz wymienionych produktów znaczącą część stanowią materiały realizowane na specjalne zamówienie, gdyż możemy zrealizować prawie każde zamówienie na produkt poligraficzny. Razem z nami możecie stworzyć produkty wpisujące się w nowe trendy.

4. Czy mogę zamówić produkt niestandardowy?

Oczywiście. Empir jest drukarnią z ponad 40 letnim doświadczeniem na rynku poligraficznym, dlatego zakres produktów jaki oferuje jest bardzo szeroki i nie ogranicza się do standardowych realizacji. Niestety nie jesteśmy w stanie na naszej stronie www przedstawić każdego produktu, który wykonujemy - dlatego zapraszamy do kontaktu z nami poprzez telefon: 618653372 lub e-mail: empir@empir.poznan.pl

5. Czy można w drukarni zamówić także projekt graficzny?

Oczywiście, że tak. Posiadamy także studio graficzne z profesjonalnymi grafikami, którzy przygotują Państwu projekt. Akceptacja wyglądu projektu jak również sprawdzenie wszelkich informacji w nim zawartych leży po stronie zleceniodawcy. Projekt trafi do druku po jego ostatecznej akceptacji przez klienta.

6. Czy mogę dostarczyć gotowy projekt do druku?

Jak najbardziej. Nasze studio graficzne sprawdzi w wersji podstawowej Państwa projekt: sprawdzamy kolorystykę, format, spady oraz czy fonty zostały osadzone. Nie sprawdzamy poprawności wykonania plików pod względem merytorycznym oraz błędów pisowni. Najlepszym plikiem do druku jaki możemy otrzymać od Państwa to PDF, a rozdzielczość pracy oraz jej składowe powinny mieć co najmniej 300 dpi. Nie ponosimy odpowiedzialności za błędy w druku wynikające z niepoprawnego przygotowania pliku do druku przez Klienta lub firmę, która te pliki dla Klienta przygotowała.

7. W jaki sposób można dostarczyć plik z gotowym projektem?

Można na kilka sposobów i są to:

  • poczta elektroniczna e-mail
  • serwer FTP
  • internetowa usługa przesyłania plików (np. WeTransfer)
  • nośnik danych (np. pendrive, płyta CD)

8. Czy czcionki muszą być zamienione na krzywe?

Oczywiście, że tak. Jeśli tego nie zrobimy to czcionki „rozsypią” się po otwarciu projektu w programie graficznym. Teksty czarne powinny składać się tylko z koloru czarnego.

9. Czy projekt powinien mieć spady?

Tak, z każdej strony powinny być dodane 3 mm spady. Odległość tekstów i zdjęć od linii cięcia powinna być minimum 2 mm, a w przypadku katalogów klejonych to minimum 5 mm.

10. Co to jest spad?

Spad drukarski – obszar druku, który wychodzi poza krawędź końcowego formatu. Spad gwarantuje, że obszar druku będzie dochodził do samej krawędzi po przycięciu.

11. Jak przygotować pliki do druku?

Zapraszamy do zapoznania się instrukcjami przygotowanymi przez naszych grafików:

Zasady przygotowania plików do druku 
Zasady przygotowania plików w programie Adobe Indesign
Zasady przygotowania plików w programie Corel Draw!

12. Co oznacza skrót 4+0, 4+1, 4+4, 5 kol.?

Skróty te określają ilość kolorów w druku oraz oznaczają czy druk jest jednostronny lub dwustronny:

  • 4+4 to nadruk dwustronny, kolorowy i określany jako CMYK
  • 4+0 to nadruk jednostronny kolorowy i określany jako CMYK
  • 4+1 to druk dwustronny, ale jedna strona jest z nadrukiem wielokolorowym CMYK, a druga strona ma nadruk jednokolorowy i jest on jednym kolorem z palety CMYK lub jest specjalnym kolorem z palety Pantone
  • 5+4 to druk dwustronny, ale jedna strona jest z nadrukiem wielokolorowym CMYK wraz z jednym kolorem Pantone (np. złota farba), a druga strona ma nadruk w kolorach CMYK-owych
  • 5+5 to nadruk dwustronny, kolorowy CMYK + Pantone

13. Co to jest CMYK?

CMYK jest to zestaw podstawowych kolorów farb drukarskich stosowanych powszechnie w druku offsetowym, a skrót CMYK oznacza: Cyan - niebieski, Magenta - purpurowy, Yellow - żółty, Black – czarny. Mieszając te farby w różnych proporcjach można otrzymać dowolny inny kolor (z wyjątkiem białego) i wychodzi tzw. nadruk wielokolorowy.

14. Co to są kolory Pantone

PANTONE to farby specjalne, których nie można uzyskać mieszając farb CMYK-owych, np. kolor złoty, srebrny etc. Farby te wybierane są ze wzornika Pantone i każda z nich ma swój unikatowy numer.

15. Dlaczego projekt nie może być w kolorach RGB?

RGB to przestrzeń barw wykorzystywana w nośnikach cyfrowych: monitorach, aparatach cyfrowych.

W technologii druku offsetowego barwy uzyskuje się przez mieszanie 4 barw podstawowych CMYK.

Dlatego plik do druku należy zawsze przygotować w kolorystyce barwnej CMYK.

16. Jakie używane są papiery w druku offsetowym?

W tej technice druku stosowane są różne typy papieru, ale najczęściej używane to:

  • Papier offsetowy – (niepowlekany) stosowany zazwyczaj do druku książek, listowników, papierów firmowych, notesów, faktur
  • Papier kredowy - jest to papier powlekany, który stosuję się do druku, ulotek, katalogów, gazetek, broszur, plakatów, folderów, teczek reklamowych, wizytówek, ulotek składanych
  • Papier ozdobny - szeroka gama i mnogość rodzajów papierów ozdobnych znajduje najczęściej zastosowanie w druku wizytówek, zaproszeń, podziękowań
  • Karton - używany do produkcji sztywnych materiałów takich jak: teczki ofertowe, kalendarze ścienne reklamowe, opakowania, kartoniki do produktów, metki, zawieszki, opakowani CD, wobblery etc.
  • Papier samokopiujący - to papier umożliwiający kopiowanie tekstu na kopii, tego co się napisało na oryginale i ma zastosowanie w drukach akcydensowych takich jak: CMR, KP, WZ, FV.
  • Papier samoprzylepny - to papier umożliwiający przyklejenie go do dowolnej powierzchni i ma zastosowanie w druku etykiet, naklejek, cenówek

17. Jak mogę uszlachetnić dany druk reklamowy, aby podnieść jego walory estetyczne?

Istniej wiele sposobów na uatrakcyjnienie wydrukowanego materiału reklamowego i może to być np. folia matowa lub błyszcząca, lakier UV wybiórczo na wybranych elementach, hot-stamping (złota, srebrna folia), tłoczenie, wykrawanie, lakierowanie dyspersyjne, lakierowanie offsetowe, perforacja itd. Możemy także podnieść ich użytkowość poprzez zastosowanie zszywek oczkowych, zastosowanie klejenia, numerowania itd.

18. Co to jest lakier dyspersyjny? Co to jest lakier offsetowy?

Celem stosowania lakieru jest zabezpieczenie i uszlachetnienie druku.

Lakier dyspersyjny występuje w wersji mat i połysk. Zastosowanie go nadaje odpowiedni efekt gotowemu produktowi, natomiast lakier offsetowy przypomina bezbarwną farbę i przede wszystkim zabezpiecza druk.

19. Co to jest lakier UV?

Lakier UV może być położony na całym produkcie lub wybiórczo na wybranych jego elementach. Miejsca pokryte tym lakierem są bardziej „błyszczące” niż pozostałe przez co się bardziej wyróżniają.

20. Jakie są rodzaje folii stosowane w drukarni na np. okładce katalogów, broszur?

Aby zwiększyć efekt wizualny i użytkowy danego produktu stosuje się foliowanie, polegające na nałożeniu folii na gorąco na całej powierzchni danego produktu. Rodzaje folii do wyboru:

  • folia błysk
  • folia matowa
  • folia soft-touch (w dotyku aksamitna)

21. Jaka jest stosowana oprawa produktów wielokartkowych?

Przy druku katalogów i broszur stosuje się różnego rodzaje opraw i zależą one od ilości stron w danym produkcie i wyróżnić można:

  • szyta drutem tzw. "zeszytowa"- kartki łączone za pomocą drucianych zszywek zwykłych- płaskich, opcjonalnie zszywki mogą posiadać uszka pozwalające umieścić katalog w segregatorze
  • klejona tzw. "oprawa miękka" – pojedyncze kartki wraz z okładką łączone są za pomocą kleju na gorąco. Tu do wyboru mamy dwa kleje PUR i EVA
  • oprawa spiralowana – kartki łączone są metalową spiralą (sprężyną , bindą)
  • oprawa twarda - kartki łączone z użyciem kleju PUR lub szyte nićmi z twardą kartonową okładką

22. Czy przed wydrukowaniem zlecenia możliwe jest wykonywane druku próbnego - tzw proofa?

Tak, jest możliwość wykonania wydruku próbnego, ale nie jest to standardowa usługa.

23. Ile czasu trwa realizacja zlecenia?

Czas realizacji zależy od nakładu i skomplikowania danego produktu wynikającego z jego technologi druku i obróbki introligatorskiej. Tak więc termin realizacji zawsze ustalany jest indywidualnie do danego zlecenia.

24. Jakie są sposoby płatności:

  • Przelew
  • Gotówka
  • Pobranie u kuriera

W chwili obecnej nie posiadamy terminala płatniczego.

25. Czy gotowe druki można wysłać do dowolnego miejsca?

Tak, gdy zlecenie jest zrealizowane to możemy je dostarczyć do Państwa naszym transportem na terenie Poznania i okolic, a do innych miejscowości wyślemy kuriera. Możemy także jedno zamówienie rozesłać pod kilka adresów docelowych. Gotowe wydruki możemy wysłać poza granice Polski.

26. Czy można odebrać towar osobiście?

Oczywiście. Gotowe materiały można odebrać w naszej siedzibie w Poznaniu od poniedziałku do piątku pod adresem:

ul. Sczanieckiej 14a (Łazarz / Grunwald), 60-216 Poznań.

Pracujemy w godzinach od 8 do 16.

Mapka dojazdu: https://g.page/DrukarniaPoznan?share

27. Nie wszystkie pojęcia w poligrafii są mi znane, co one oznaczają?

Dziedzina druku to bardzo szeroki zakres nie tylko różnego rodzaju materiałów reklamowych, ale również pojęć. Podstawowe i przydatne to:

  • druk - to proces sporządzania odbitek z formy drukowej przy użyciu farb graficznych
  • drukarnia - to zakład produkcyjny przemysłu poligraficznego, wykonujący prace wchodzące w zakres drukarstwa
  • oficyna wydawnicza – to określenie drukarni lub wydawnictwa posiadającego drukarnię
  • DTP – to skład i przygotowanie do druku plików projektowych publikacji
  • Impozycja – to inaczej montaż, zaprojektowanie w programie DTP obrazu całego arkusza drukowego. Może to być zarówno praca wieloużytkowa, jak i układ stron składki
  • format - to wielkość, wymiary papieru, książki
  • arkusz drukarski - to jednostka wielkości produkcji drukarskiej, obejmująca liczbę kolumn mieszczących się na arkuszu papieru
  • broszura – to cienka książeczka / zeszytych wraz z okładką w miękkiej oprawie i o objętości od 4 do 64 stron, wydawany w celach edukacyjnych, promocyjnych, reklamowych, sprzedażowych
  • czasopismo – to regularnie ukazujący się druk w określonych odstępach czasowych o tym samym tytule
  • folder - to inaczej składanka reklamowa, której objętość to kilka lub kilkanaście stron specjalnie złamanych np. w harmonijkę, ołtarzyk, na pół, w „C” lub „Z”
  • składanka - to tzw. druk ulotkowy i najczęściej reklamowy o niewielkiej objętości i bigowany do określonego formatu (np. w kształcie harmonijki, A4/A5)
  • gazeta – to pismo codzienne lub czasopismo ukazujące się częściej niż raz w tygodniu
  • etykieta - to nalepka, sticker na towarze lub jego opakowaniu
  • obwoluta – to papierowa okładka z zakładkami, stosowana jako ochrona oprawy książki
  • okładka – to zewnętrzna ochrona bloku książki, wykonana z papieru, kartonu (oprawa miękka) lub oklejonej tektury (oprawa twarda)
  • pierwsza strona okładki - to strona po prawej stronie rozłożonej okładki zawierająca tytuł itp.
  • czwarta strona okładki – to strona po lewej stronie rozłożonej okładki zawierająca biografię, ISBN itp.
  • druga i trzecia strona okładki – to lewa i prawa wewnętrzne strony okładki po rozłożeniu
  • grzbiet książki – to powierzchnia boczna wyrobu introligatorskiego / publikacji
  • oklejka - to dodatkowy materiał, papier, płótno itp. służący do oklejenia okładzin i grzbietówki Stanowi element ozdobny, spaja okładziny i grzbietówkę w jedną całość
  • wnętrze - to strony wewnątrz publikacji
  • register – to wycięcia na krawędziach książki, wyznaczające położenie rozdziałów katalogu
  • apla - to powierzchnia zadrukowana przez pełne pokrycie farbą
  • font - to czcionka, zapis kroju pisma w postaci cyfrowej
  • marginesy - to nie zadrukowana część powierzchni strony wzdłuż czterech krawędzi kolumny
  • nakład - to liczba jednego wydania książki, jednego numeru czasopisma, gazety, folderów
  • wykrajanie (sztancowanie) wykrawanie - to proces wycinania określonego kształtu z papieru za pomocą wykrojników na sztancy
  • tłoczenie - to proces tworzenia w papierze trójwymiarowego wzoru przez ściśnięcie matrycą/patrycą w celu uwypuklenia nadrukowanego wcześniej wzoru np. logo
  • wiercenie otworów 1, 2 lub 4 szt. - to proces wiercenia otworów do zastosowań w metkach oraz kartach katalogowych wpinanych do segregatorów
  • dziurkowanie - to wiercenie 1 otworu lub otworów do zastosowań w metkach do odzieży
  • bigowanie - to proces tłoczenia rowka na grubych papierach w celu łatwego łamania go w danym miejscu bez ryzyka pękania papieru
  • falcowanie - to proces maszynowego łamania papieru w dowolny sposób, równolegle, na krzyż, zyg zak, okienko, ołtarzyk itd.
  • zaokrąglanie rogów - to proces obcinania 1, 2 lub 4 narożników w etykietach i wizytówkach dające efekt zaokrąglonych narożników
  • tłoczenie - to proces wytłaczania w papierze wypukłego znaku, np. logotypu, celem dodania szczególnego efektu wizualnego
  • klejenie bloków - to klejenie odpowiedniej ilości kartek w bloczek, aby powstały notesy lub katalogi klejone
  • klejenie - to proces montażu pudełek, toreb lub innych produktów z użyciem kleju lub taśmy dwustronnej
  • foliowanie - to rodzaj laminowania polegający na pokryciu powierzchni druku folią. Dzięki foliowaniu zadrukowana powierzchnia uzyskuje walory estetyczne, zostaje zabezpieczona przed działaniem mechanicznym, chemicznym, promieniowaniem UV oraz wilgocią
  • oprawa książki - to czynności związane z łączeniem, szyciem, kompletowaniem i docinaniem książki lub katalogów
  • oprawa broszurowa - to katalogi w okładce kartonowej przyklejonej bezpośrednio do bloku
  • oprawa miękka szyta drutem - to oprawa prosta z okładką lub bez okładki zszyta drutem w grzbiecie
  • oprawa miękka szyta nićmi - to typ oprawy w okładce kartonowej, w której kartki wkładu są połączone ze sobą nićmi
  • oprawa miękka klejona - to typ oprawy w okładce kartonowej, w której kartki są połączone ze sobą klejem
  • oprawa twarda (oprawa złożona) - to książki w okładce twardej, w której elementy oprawy połączone są ze sobą poprzez wyklejki (nie w grzbiecie)
  • oprawa twarda szyta nićmi - to książki w okładce twardej, w której elementy oprawy połączone są ze sobą poprzez wyklejki, a wkład (wnętrze) zszyty jest nićmi
  • kaszerowanie - to oklejanie cienkim papierem - papieru znacznie grubszego np. kartonu, tektury
  • perforacja - to proces wycięcia mikro otworów pozwalających na łatwe zgięcie papieru lub jego oderwanie w danym miejscu
  • numeracja - to proces stemplowania unikalnych numerów na każdym egzemplarzu
  • złocenie - to proces termicznego wgrzewania w papier folii metalicznej celem uzyskania lustrzanego połysku, którego nie da się uzyskać farbami
  • listowanie - to proces zaciskania ozdobnych listew metalowych na dwóch przeciwległych krawędziach, jedna posiada zawsze zawieszkę w postaci otworu lub haczyka
  • wykrojnik - to wyprofilowane ostrza tnące. Wykrojnik wtłacza lub wycina z dużą siłą na wylot papierowe podłoże na skutek czego powstaje wykrojona teczka lub pudełko